PhysioPilates- menetelmän edut

Keskivartalon vakaus on perusehto kun keho on liikkeessä. Sillä luodaan tuki, joka pitää lantion paikoillaan juostessa, heittojen ja esim. Golf-lyönnin aikana. Lihakset voidaan jakaa kahteen ryhmään: Ensisijaisesti liikuttaviin lihaksiin ja ryhtiä ylläpitäviin lihaksiin, kuten syvällä vatsassa sijaitseva poikittainen vatsalihas.

Lihaksiin voi muodostua epätasapainoa. Toistuva rasitus ja lihasten virheellinen toiminta voivat saada aikaan sen, että niveltä ympäröivien lihasten toiminta häiriintyy. Tämä lihasten epätasapaino voi lopulta johtaa nivelten vioittumiseen. Siitä aiheutuva kipu rajoittaa niveltä ympäröivien lihasten toimintaa, jonka seurauksena nämä lihakset heikkenevät mikä tekee lihaksesta entistäkin epävakaamman ja alttiimman vioittumaan lisää ja kivuliaammin. Lihakset eivät vahvistu itsestään, siksi vammoilla on taipumus toistua. Jotta paraneminen vammoista ja toimintahäiriöistä on mahdollista, lihaksia täytyy vahvistaa. Koordinaatio palauttaa aktiivisella lihakuntoharjoittelulla.

Keskivartalon pitäminen vakaana vaatii voimaa, kestävyyttä liikkuvuutta ja ns. keskivartalon tukilihasten hyvää yhteistoimintaa. Hyvä keskivartalon vakaus vähentää vammojen muodostumisen vaaraa. Näitä keskivartalon tukilihaksia vahvistamalla, voi usein päästä eroon vuosia vaivanneesta selkäkivusta.  Keskivartalon lihaksia vahvistavat harjoitukset ovat tärkeä osa PhysioPilates – menetelmää, jonka keskeinen päämäärä on juuri vahvistaa niitä ja parantaa niiden hallintaa.

PhysioPilates- menetelmän avulla on mahdollista saavuttaa, parempi tasapainoisempi ryhti, kivut ja jäykkyys vähenevät, lihasten venyvyys paranee.  Säännölliset PhysioPilates- harjoitukset auttavat koordinaatiotasi ja vakauttavat tasapainoasi, voimasi kasvavat tasapuolisesti niin, että kireitä, jännittyneitä alueita venytetään ja heikkoja vahvistetaan. Parantunut kehon asento auttaa käyttämään kehoa tasapainoisemmin.  Olo tuntuu rennommalta ja virkeämmältä.

PhysioPilates ja Golf

Golf vaatii pelaajalta taitoa, liikkuvuutta, lihaskuntoa ja hyvää yläselän kiertosuuntaista liikkuvuutta. Keskivartalon lihasten hallinta, lantion neutraalin asennon säilyttäminen lyöntiliikkeen aikana suojaa golffaria selkäkivuilta ja mahdollistaa hyvän golf-swingin. Säännöllinen lihaskuntoharjoittelu ympärivuoden on varsin perusteltua.

Lihaskuntoharjoittelussa tulisi huomioida kehonhallinta, niveltenliikkuvuus. Vamman tai loukkaantumisen jälkeinen harjoittelu on syytä aloittaa fysioterapeutin ohjaamana.  On yleisesti tiedossa, että maailman parhaat golffarit ovat käyttäneet Pilates- harjoittelua apuna  omissa harjoitus ohjelmissaan.

PhysioPilates on harjoitus metodi, jossa Pilatesharjoitteluun on yhdistetty fysioterapeuttinen osaaminen. Ohjaajana toimii PhysioPilates- koulutuksen saanut fysioterapeutti. PhysioPilates -ohjaaja osaa antaa yksilöllistä ohjausta huomioiden asiakkaan tuki- ja liikuntaelinvaivat. PhysioPilates harjoittelussa erityisen suuren huomion saa kehon keskiosa, lantio, lanneranka, rintarangan liikkuvuus sekä hartiaseudun tukevuus ja joustavuus.

PhysioPilates- menetelmä

  • Sopii hyvin golffarin tukiharjoitteluksi
  • Parantaa keskikehon hallintaa
  • Vähentää lonkkien ja hartiaseudun kuormitusta
  • Parantaa tasapainoa, ryhtiä, koordinaatiota ja liikkeen hallintaa
  • Parantaa keskivartalon ydintukilihasten tukevaa toimintaa
  • Vähentää jalkojen kipuilua ja turvotusta

Yhteystiedot

Kidekuja 2, 88610 Vuokatti
040 504 5294
markku.vikstrom(at)vuokatti.net

Yhteistyössä

Vuokatin Fysioterapia

Top